2002
הסיכום של אורן

2002 הייתה מבחינתי שנה פושרת בקולנוע, רוב הסרטים לא ממש הלהיבו אותי או שאכזבו ולא עמדו בציפיותיי. רק 4 סרטים עוררו אצלי ציפייה כבר משלבי ההפקה המוקדמים וגם הצליחו לעמוד ברף הציפיות שלי. לשמחתי גיליתי השנה גם שני סרטים קטנים ומצוינים וביחד איתם מגיע לשישה, מספר הסרטים הטובים בהם צפיתי ב-2002.

נתחיל דווקא מהסרטים הגרועים/מאכזבים של 2002 עבורי. לא אמנה כאן את כולם, אבל אציין שניים שהתיימרו להיות דרמות איכותיות ושניים שהתיימרו להיות אקשן/אדוונצ'ר מרהיבים ומהנים.
טקס האוסקר ה-74 הכתיר את האלי ברי כשחקנית הטובה ביותר עבור משחקה ב"מונסטר בול" ואת "נפלאות התבונה" כסרט הטוב ביותר. [איך היו אומרים אצלנו בצבא:] אז זהו, שלא! שניהם מאוד לא אמינים ובסרטים האלה זו בעיה גדולה, שממש מחסלת את הסיכוי שלהם לגעת בצופה מבחינה רגשית.
"ספיידרמן" - סרט אפקטים צבעוני, הצלחה היסטרית בארה"ב (וגם בשאר העולם), "הייפ" גדול שאומר שזה סרט ה-Fun האולטימטיבי ואז... האכזבה. הדיאלוגים שבסרט היו כל כך מביכים, עד כדי כך, שהם גרמו לי לנוע בחוסר נחות בכיסאי (וזה לא קורא לי הרבה). אחרי הצפייה בסרט התכחשתי לאכזבה הגדולה ורק מאוחר יותר הייתי מוכן להודות בזה - כמה דקות נחמדות בהתחלת הסרט לא יכולות לאזן את החרפה הגדולה, זה פשוט סרט רע.
הגענו לנקודה הכי כואבת: "שר הטבעות: שני הצריחים". כמה רציתי להנות מהסרט הזה, שעל הנייר הוא בדיוק מה שאני אוהב - עולם דמיוני עשיר ומרהיב, הרפתקאות הרות גורל, קסמים, קרבות, יצורים פלאיים וגזעים מגוונים. אבל, מה לעשות, הסרט פשוט לא הלהיב אותי ולא גרם לי להנאה המיוחלת. אולי זה בגלל שקראתי את הספר שוב בסמוך מדי לצפייה בסרט, אולי "בזבזתי" את כל ההתלהבות שלי על הטריילרים ואולי הסרט באמת משתפר בצפייה השניה (כפי שקרה ליעל). מצד שני, אני די בטוח שהתסריט והעריכה פשוט לא טובים - העלילה קופצת בצורה גרועה בין זירות ההתרחשות השונות, קטעים לא נחוצים הוספו ואחרים הושמטו (בלי סיבה אמיתית) ובכלל חוסר הצלחה ביצירת האווירה הנכונה. חבל.

ונעבור לצד החיובי, הסרטים הטובים של 2002:
"כנפיים שבורות" - סרט קטן ומצויין עם ובלי קשר להיותו ישראלי. עקיבה גולדסמן (זוכה האוסקר עבור התסריט ל"נפלאות התבונה") יכול לקחת שעורים אצל ניר ברגמן, אולי אז הוא ידע איך לגרום לקהל להרגיש ולהתרגש.
"חיים בהקיץ" - סרט קטן, אבל פורץ דרך. הוא משתמש במדיום כדי להעביר רעיונות פילוסופיים בדרגות כאלה או אחרות (אני תמיד אמרתי שאנימציה היא הדרך ללמד ולהעביר רעיונות).הסרט לא מתאים לכולם, יש כאלה שזה יהיה להם יותר מידי וכאלה שזה יהיה להם פחות מידי, אבל לאנשים עם עניין בפילוסופיה שעדיין לא מכירים הכל בעל פה, זה סרט מצויין.
"לילו וסטיץ" - סרט דיסני על כל הדברים החיוביים המשתמעים מזה. הפעם יש סיפור יחסית מקורי ואי אלו מאפיינים קצת חתרניים בשביל דיסני. סה"כ יפה, מצחיק ונחמד.
"דוח מיוחד" - עיצוב מרתק של העתיד, סיפור עם נגיעות פילוסופיות, מתובל באקשן שונה וסה"כ חוויה קולנועית סוחפת.
"מפלצות בע"מ" - סרט אנימציה נהדר עם בניית דמויות מעולה. עד היום אני נהנה להחליף עם חברי רפליקות מהסרט (וזה אומר הרבה).
"מתקפת המשובטים" - מבחינתי הסרט הטוב ביותר שיצא בשנת 2002. חיכיתי לזה המון זמן, היו לי צפיות גבוהות וממש לא התאכזבתי. העולם המופלא שנפרש לפנינו מגוון ועשיר, עם דמיות ועולמות חדשים לצד אלה המוכרים לנו מהפרקים הקודמים והכל ב"צילומים" עוצרי נשימה. הפעם יש עלילה מעניינת ומפותלת, שמתקדמת לעבר עתיד ידוע, אבל מצליחה לשמור על עניין לקראת הפרק הבא. זו היתה החוויה הקולנועית הסוחפת ביותר - צבעים וקולות שממקסמים את היכולות הטכנולוגיות של ימינו עם אפקטים יפיפיים (גם חזותיים וגם קוליים), קרבות יחיד וקרבות המונים, תלבושות יפיפיות (ואם אני שמתי לב אליהן, אז כנראה שהן באמת משהו מיוחד) והמון המון דמיון. בשורה התחתונה, מעבר לכל ההסברים הרציונאליים, זה פשוט הסרט בו נהניתי הכי הרבה.


<<< לסיכום של קרן   [חזרה]   לסיכום של רפי ואילנה >>>