צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא |
מחבר/ת |
הודעה |
מוש השור חבר/ת פורום מתחיל/ה
בפורום מ: 4/07/02 הודעות: 12
|
פורסם: 16:11 28/08/02 נושא ההודעה: |
|
|
הדיון בנושא: "מה הייתם רוצים בקולנוע?" לגבי חשיבות התסריט לעומת חשיבות הסגנון עורר אצלי את השאלה הקלאסית:
למי יש תרומה גדולה יותר לסרט לבמאי או לתסריטאי?
אני יודע שהתשובה היא שלשניהם יש תרומה שווה פחות או יותר, אבל הייתי רוצה לדעת מי אתם חושבים שמשפיע יותר.
אני נוטה לחשוב שלתסריטאי יש תרומה יותר גדולה. מכיוון שסיפור טוב יכול לעשות את הסרט, גם אם הבימוי שלו לא משהו (זה יהיה כמו ספר טוב). לעומת זאת סרט עם סיפור גרוע לא יעניין גם אם הבימוי שלו יהיה מצויין.
אבל מצד שני יכול להיות שאני ממעיט בערכו של הבמאי מכיוון שאני לא מכיר עד הסוף את תפקידו של הבמאי. |
|
|
|
|
צבי כוכב אתר
בפורום מ: 7/06/02 הודעות: 208 מיקום: ירושלים
|
פורסם: 23:59 28/08/02 נושא ההודעה: |
|
|
שאלה מצוינת. גם אני התלבטתי בה. ועוד שאלה בנושא - למה נראה שהבמאי הרבה יותר נחשב מהתסריטאי? |
|
|
|
|
מארק חבר/ת פורום ותיק/ה
בפורום מ: 23/08/02 הודעות: 173 מיקום: ק.ביאליק
|
פורסם: 8:45 29/08/02 נושא ההודעה: |
|
|
גם אני חושב אותו דבר. אני מאמין שתפקיד התסריטאי חשוב יותר אבל כמובן, השילוב הטוב ביותר הוא כשהבמאי הוא גם התסריטאי, כמו במקרה של האחים וושובסקי (שאגב, הם גם היו חלק מהמפיקים של "מאטריקס", ולא רק הבמאים והתסריטאים).
סיפור טוב יכול להחזיק את הסרט אבל בימוי...לא יודע. |
|
|
|
|
אורח
|
פורסם: 11:47 29/08/02 נושא ההודעה: |
|
|
אני באופן אישי מאמין שהבמאי יותר חשוב מהתסריטאי, כמובן שהרעיון של הסרט חשוב והדיאלוגים וכו' אבל תסריט טוב לא יכול לבוא לידי ביטוי בלי בימוי נכון, הסרט יכול להתפקשש,
הבמאי הוא המוציא לפועל של תסריט טוב, ואם התסריט רע, עדיין בכוחו של הבמאי לשפר קצת.
יש הרבה דוגמאות שמרגישים שהבמאי ממש קילקל תסריט מעולה, וההיפך, איך הציל סיפור משעמם ע"י איכויות אחרות. |
|
|
|
|
Oren עורך ובונה האתר
בפורום מ: 5/06/02 הודעות: 2952
|
פורסם: 16:25 29/08/02 נושא ההודעה: |
|
|
פעם גם אני חשבתי ככה, שמה שחשוב זה התסריט והבימאי הוא רק המוציא לפועל, אבל אז גיליתי שה-רק הזה הוא מאוד מאוד משמעותי. אז קודם כול אולי כדי להתחיל בהסתייגות, כול מה שנגיד כאן אלו הכללות וברור שבמציאות יש מגוון של בימאים, שחלקם עושים יותר וחלקם פחות.
תמיד הבימאי הוא המשפיע החזק ביותר על הסרט (גם אם הוא בוחר שלא להשפיע - זו עדיין ההחלטה שלו). הבימאי מטפל (בדרך ישרה או עקיפה) בכול מה שנוגע לסרט וזה המון, לכול פרט כזה יש השפעה על התוצאה הסופית. הבימאי הוא זה שמחליט איך בדיוק להעביר את התסריט, לרוב יש כול כך הרבה שינויים בין התסריט המקורי לתסריט הסופי עד שהם נראים ממש שונה, כולל שינויים מז'וריים של חלקים מאוד מרכזיים.
אני סבור שאם ניקח כול שני במאים שונים ונתן להם אותו תסריט, נקבל סרטים שונים מאוד. לעומת זאת, אם ניקח שני תסריטאים שונים להעביר את אותו סיפור ואז ניתן אותם לאותו בימאי נקבל סרט דומה מאוד (כמובן במצב היפותטי בו הבימאי עושה כול פעם סרט אחד בלי להיות מודע לשני).
אתם אומרים שהרעיון הוא העיקר, ואני נוטה להסכים, אבל הרעיון הוא לא רק התסריט. מה גם שלפעמים בתסריט היה ניסיון להעביר רעיון אחד ובסרט הועבר רעיון אחר (או מספר רעיונות). אין דרך להתחמק מזה – הבימאי, לטוב ולרע, הוא האחראי העיקרי לסרט.
דרך אגב, לא הזכרתם בכלל את עורך הסרט, במקרים מסוימים עשויה להיות לעורך השפעה מכרעת על הסרט. לכן היוצר הקולנועי האולטימטיבי בעיני, הוא בימאי/תסריטאי/עורך או לפחות בימאי המעורב עמוקות בשני התפקידים האחרים (אה, כן, יש גם את הצלם הראשי... אבל כדי שנפסיק כאן )
[ הודעה זו נערכה על-ידי: אורן בתאריך 2002-08-29 17:30 ] |
|
|
|
|
מוש השור חבר/ת פורום מתחיל/ה
בפורום מ: 4/07/02 הודעות: 12
|
פורסם: 1:33 30/08/02 נושא ההודעה: |
|
|
עם כבר הזכרת את נושא הצלם הראשי, שאלה אחרת שמעניינת אותי היא, למה אחראי הצלם הראשי ולמה אחראי הבמאי?
כאשר אני רואה בסרט תנועת מצלמה מרשימה או זוית צילום מעניינת מי משניהם אחראי לכך?
אני מניח שהתשובה תלויה במידת המעורבות של הבמאי בסרט. וזה משתנה בין סרט לסרט. |
|
|
|
|
Oren עורך ובונה האתר
בפורום מ: 5/06/02 הודעות: 2952
|
פורסם: 11:27 30/08/02 נושא ההודעה: |
|
|
אחראי צלם ראשי ואחראי במאי? אני לא בטוח שאני מבין על מה אתה מדבר (או מדברת?)
באנגלית יש את המושג של "במאי הצילום" (שאני התיחסתי אליו כצלם ראשי.
תנועת מצלמה מרשימה או זוית צילום מעניינת יכולה להיות רעיון של הבימאי לפעמים אפילו של התסריטאי אבל אני חושב שלרוב זו עבודה של הצלם (אלא אם זו בכלל עבודת מחשב - ראה שר הטבעות).
ובהקשר לנושא המקורי - יש צלמים שיש להם השפעה מאוד נרחבת על הסרט, לפעמים הצלמים יותר מידי פרפקציוניסיטם עד כדי פגיע ממשית בלוח הזמנים של ההפקה. |
|
|
|
|
צבי כוכב אתר
בפורום מ: 7/06/02 הודעות: 208 מיקום: ירושלים
|
פורסם: 17:28 30/08/02 נושא ההודעה: |
|
|
בנוגע לשאלת התסריטאי/במאי - אני חושב שהתסריטאי הוא מאוד חשוב, כי הסיפור הוא כמובן חלק עיקרי בכל (או לפחות ברוב) הסרטים. אבל הסיפור יכול לשמש גם כבסיס לספר למשל, ולאו דווקא לסרט.
בכל הנוגע לקולנוע - הבמאי הוא זה שבאמת עושה את הסרט, הוא זה שממש מבצע את אומנות הקולנוע. לכן הוא גם יותר "נחשב". |
|
|
|
|
Zachush חדש/ה בפורום
בפורום מ: 5/09/02 הודעות: 1
|
פורסם: 17:47 5/09/02 נושא ההודעה: |
|
|
לדעתי הבמאי הינו האדם המכריע בסופו של דבר את טיבו של הסרט ואנמק:
התסרטאי כותב את סיפורו ולאחר מגיש אותו לבמאי, אשר באמצעים חזותיים וקוליים (קולנוע), מביא לידי ביטוי את הסיפור המוגמר לצפייה. ללא הבמאי הסרט יכול להשאר ע"ג דף ואז הוא לא יחשב כסרט אלא כספר. במאי יכול לקחת גם סיפור גרוע, להמחיש אותו בשימוש בזויות צילום מבריקות או בכמה אפקטים הוליוודים זולים ומשהו כבר יפיק מכך התלהבות. האתגר הינו, המחשת משפט, רגש, תחושה ועוד לאמצעי ויזואלי. ועל-כן, לדעתי הבמאי הוא האדם החשוב (מה גם שהוא שולט בהכל - סאונד, תאורה, בימוי שחקנים, צילום, תפאורה ....) מאחורי יצירת האומנות, הסרט.
_________________ ZaChUsH |
|
|
|
|
יעל מבקרת בקולנוע
בפורום מ: 5/06/02 הודעות: 1581 מיקום: חיפה
|
פורסם: 21:40 5/09/02 נושא ההודעה: |
|
|
This question reminds me the question: which organ in the body is most important?
it seems like maybe the heart is more important than the spleen, but try living without a spleen and that will change your point of view...
A movie is a co-production of usually many different people, and if not different people, than many ditinct positions (it could be a one person movie, but that person would still need to be a director, a photogrpaher, an editor etc.)
It can be that when you watch a movie, the script actually makes the difference, but a script alone is not a movie. A director is the person who gathers the story and brings it into life in the form of a film. There is no film without a director. The script is an essential part, and perhaps the part we are most sensitive to its quality, but it is just a building stone.
but of course, this are all generlizations. there could be a script so well thought out, a director could barely spoil it, and yet there could be a film even lacking of any coherent story, and we would still love it
[ הודעה זו נערכה על-ידי: אורן בתאריך 2002-09-06 00:51 ] |
|
|
|
|
פנגו חתול קטן חבר/ת פורום ותיק/ה
בפורום מ: 11/06/02 הודעות: 218 מיקום: ירושלים
|
פורסם: 12:21 6/09/02 נושא ההודעה: |
|
|
לדעתי לבמאי ולתסריטאי יש כמעט אותו מעורבות-כמו לכולם כי כל אחד משפיע, אחד יותר ואחד קצת פחות.
לכל אחד יש חלק בעשיית הסרט.
כי קודם כל הערוך זה לדעתי אחד הדברים הכי מענינים שיש. כי הוא מחליט בעצם איך הסרט יראה, מה בא אחרי מה, והוא קובע את הטון של הסרט,ובסרטי טויסט כבר ראינו איזה דברים נפלאים אפשר לעשות.
התסרטיאי גם משפיע כי אם הסיפור לא מענין, אז הסרט לא יהיה טוב. וכך גם השחקנים כי הם מבאים את הסרט לידי ביטוי ואם המשחק לא טוב, הסרט הלך.
אבל לדעתי הבמאי קצת יותר משפיע, כי הוא קובע הכל בעצם [איך המשחק צריך להיות,הוא קובע בסוף אם התסריט טוב, על העריכה, צילום וכ'ו]
אז בקיצור הבמאי יותר קצת משפיע אבל אבל לא בהרבה כי זה מנת חלקם של כולם, והסרט תמיד נעשה בזכות....
פנגו קטן.
[ הודעה זו נערכה על-ידי: פנגו חתול קטן בתאריך 2002-09-06 13:39 ] |
|
|
|
|
|